travelt i gangene1

 

Vi er alle klar over det: når det ryker og fyker på avdelingen og ting står i kok er det lett å tenke at man ikke strekker til. Det kan kjennes ut som om hodet er i ferd med å eksplodere og når du tenker at nå har du fått nok beskjeder, kommer det en ny beskjed om at pasienten skal på røngten eller andre undersøkelser. Det er da det er viktig å holde tunga rett i munnen!

I stedet for å tenke på det vi faktisk rakk å gjøre, er vi raske til å ramse opp det vi ikke rakk. Både overfor oss selv og til nestemann som kom på vakt. Resultatet av dette er at vi ofte føler oss utilstrekkelige og ikke god nok.

Det er da utrolig viktig at vi står sammen kollegealt! Ofte får vi også syretestet arbeidsmiljøet i særledes travle tider. Vår samarbeidsevne er relevant da, i tillegg til kommunikasjonsflyten oss pleiere i mellom.

Med 5 enkle grep som du kan gjøre mens du er på vakt kan du til og med kjenne at du har overskudd igjen på hjemmebane også!

 

  1. Tren deg opp til og legge vekk mest mulig av privatlivet hjemme. Da er du skjerpet til å fokusere på situasjonene her og nå. Det samme gjelder når du går hjem igjen. Tren på å legg vekk mest mulig av jobben på jobben. I begynnelsen kan det virke utfordrende men tro meg; når du blir mer bevisst dette får du mindre tankespinnstress og klarer å være mer i nuet. Det kan være urealistisk å få dette het bort for noen av oss, men dersom tidsperspektivet reduseres, har du allerde gjort en god jobb. 

 

2.     Spis når du kan! Sørg for at du har fått deg mat i begynnelsen på vakta og ta pause når du har mulighet til det. Jeg anbefaler på det sterkeste; ikke utsett pausen din, gå når du har sjansen. Mange tenker: jeg har ikke tid til å spise, dette går bra, tar det igjen siden, skal bare fullføre det og  det og det. Faktisk kan det bidra til at du blir senere i reaksjonsevnen, lettere irritert og kan ha en  større risiko for å feile. Når vi spiser hver 3.-4.time,  holder vi et stabilt blodsukker, blir mer utholdende og robust når det virkelig koker på jobben!

 

3. Gå på do når du må på do! Det er viktig å kvitte seg med avfallsstoffer. Du jobber garantert raskere  ved å ikke tenke hele tiden: jeg må på do, jeg må på do. I tillegg bruker ikke kroppen energi på å holde på urin/avføring da, du kan bruke energien på andre nyttige ting i stedet.

 

4. Bruk pusten! Ta 3-4 gode innpust ved ledige stunder, gjerne på toalettet og i pauser. Mellomgulvet  er til for å brukes. Slik får du fornyet oksygen, tenker klarere og blir mer løsningsorientert. Dette blir lettere og lettere jo mer du trener på det i hverdagen. Viktig viktig viktig!

 

5. Snakk deg selv opp. Dersom vi tenker: “det er travelt, det er hektisk, dette rekker jeg ikke” osv, så føles     det også mer uoverkommelig i det du står i. Hvis du derimot tenker: “ja det er hektisk, men jeg står i det og dette klarer jeg” så vil du også få en annen energifrekvens på jobbinga di.

 

Dette virke som banale ting men vi trenger alle påminnelse på ting slik at vi kan gjøre noe med det! Dersom vi er i forkant og minner oss på det FØR vakta starter, blir det også enklere å huske når det koker på jobben.

 

 

AE m:stetoskop blogg 21.01

 

God lørdag til deg!

🙂

-Ann Elin-

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *